Przyszłość e-commerce: Marki własne produktów

piątek, 29 styczeń 2021
Przyszłość e-commerce: Marki własne produktów
Szacuje się, że marki własne posiadają już 30% wartości koszyka zakupowego w Polsce. Jeżeli spojrzymy na takie sieci jak Lidl czy Biedronka to według mnie w perspektywie następnych trzech lat udział w wartości koszyka dobije do 50%. Zasadnicze pytanie, które powinniśmy sobie zadać dotyczy branży e-commerce: Jaki wpływ na rozwój e-commerce będą miały tworzone marki własne?

Dlaczego warto tworzyć marki własne produktów w e-commerce?

Zacznijmy od wskazania 3 najważniejszych korzyści płynących z posiadania marki własnej produktów:

- budujemy przewagę konkurencyjną

- budujemy wizerunek naszej firmy poprzez tworzenie atrakcyjnej oferty 

- no i oczywiście KASA!

Posiadanie unikalnych/niepowtarzalnych produktów to dziś must have każdego kto myśli o rozwoju swojego e-commerce. Wystarczy otworzyć www.allegro.pl by zobaczyć jak wielu sprzedawców jest pośrednikami. Oczywiście chciałbym abyśmy wszyscy mieli jasność "najlepszy biznes na świecie to: kup tanio a sprzedaj drogo". Natomiast według mnie coraz trudniej będzie realizować tą ideę. Jeżeli 100 sprzedawców ma ten sam produkt to jedyną szansą na walkę o klienta w internecie oprócz super serwisu i szybkiej dostawy jest CENA.

...a skoro cena gra ważną rolę to oznaczać będzie erozję marży po stronie sprzedawcy jakim jest pośrednik.

Gdy tworzyłem Ortopedio.pl nie posiadałem ani jednego własnego produktu. Wszystkie produkty w ofercie były kupione od dostawców znajdujących się na polskim rynku. Oczywiście miałem wiele argumentów stojących za sukcesem Ortopedio.pl jak np. darmowa porada fizjoterapeuty, natomiast z biegiem lat zauważyłem jak pacjenci zaczeli "podróżować" pomiędzy sklepami by kupić produkt możliwie najlepiej (czytaj: najtaniej). 

Dlatego stworzyłem pierwszą markę własną wózków inwalidzkich Wheelie - od jazdy na jednym kole :)

Po roku od wprowadzenia produkty Wheelie to najlepiej sprzedające się produkty w Ortopedio.pl. Siła unikalności produktu jest tutaj absolutnie kluczowa. Oczywiście oprócz samej idei doskonale znałem wymagania pacjentów oraz wiedziałem czego nie ma konkurencja - łącząc to wszystko w jedno osiągneliśmy sukces.

W tym momencie warto sobie zadać kolejne pytanie: Jaka jest przyszłość pośredników w branży e-commerce?

Odpowiedz brzmi: ...to zależy

Zależy od tego jak szybko będziesz potrafił zmienić swoje myślenie. Jeżeli twój sklep posiada w miesiącu 200k userów a twoja sprzedaż wynosi 1 mln zł to masz szczęście. Jeżeli ten 1 mln zł generujesz na 10 różnych producentach to doskonale wiesz jakie produkty sprzedają Ci się najlepiej oraz doskonale wiesz jak bardzo spada Ci na nich marża... wystarczy abyś wykorzystał siłę swojego serwisu i wyszedł poza kwadrat e-commerce i poszukał dostawcy lub sam wytworzył produkt marki własnej tzw. kopię lidera.

Zapraszam do kontaktu

Adam Rudnicki
Adam Rudnicki