Przyszłość e-commerce: Branża meblarska 2021

Poniedziałek, 25 styczeń 2021
Przyszłość e-commerce: Branża meblarska 2021
W roku 2019 udział sprzedaży on-line w branży meblarskiej w Europie był w okolicach 8%. W roku 2020 pomimo Covid-19 udział wzrósł zaledwie o 1%. Przewiduje się, że do roku 2023 ten udział wynosił będzie 11%... co oznacza, że 89% rynku odbywać się będzie off-line. Odpowiedzią na to wyzwanie jest omnichannel.

 

 

Branża meblarska zaczęła dostrzegać nowe istotne elementy prowadzenia swojego biznesu. Zdecydowanie na pierwszym plan w głowach właścicieli sklepów wysuwa się budowanie świadomości marki wśród odbiorców. Jest to duża zmiana.

Wpływ social media na decyzje zakupowe konsumentów przejmuje coraz większą skalę budżetów marketingowych. Warto zauważyć ogromny wzrost Instagrama w budowaniu komunikacji z klientami. Niezliczona ilość influencerów, którzy w swoich kanałach budują dotarcie do konkretnych odbiorców daje właścicielom szansę rozwoju sprzedaży swoich produktów. Ambasadorowie marki z tysiącami obserwatorów stają się ważniejsi niż dekoratorzy czy projektanci. Oczywiście w tym miejscu warto sobie zadać pytanie o koszty pozyskania klientów? Są one oczywiście uzależnione od rozpoznawalności "influencera" w internecie. Wiadomo, że każdy chciałby współpracować z Anną Lewandowską https://www.instagram.com/annalewandowskahpba/?hl=pl jednak wszystko zależy od targetu klientów oraz marży jaką posiadasz na sprzedaży swoich produktów. ROAS jest kluczowym wskaźnikiem.

Koszyk zakupowy w branży meblarskiej "Kowalskiego"

 

Przyjżyjmy się TOP 10 sklepom internetowym w branży meblarskiej

Zobaczmy jak przykładowe dwa sklepy z tej listy radzą sobie pod kątem e-commerce:

 

www.meblujdom.pl 

 

Jak możemy szybko zauważyć sklep internetowy rozwija się w tempie 20%. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że użytkownicy spędzają na tej stronie blisko 5 min (co jest bardzo dobrym wynikiemi, gdyż oznacza zainteresowanie userów ofertą) a współczynnik odrzuceń to 49% co również należy uznać za pozytywną informację.

Zobaczmy również jak sklep buduje swój ruch na stronie

 

Sklep Mebluj dom w moich oczach zasługuje na szczególną uwagę. Patrząc na to jak pozyskuje swój ruch każdemu pewnie już się rzuciło w oczy, że nie wydaje pieniędzy na Google Ads. Ruch w 53% pochodzi z SEO / kolejne 30% to ruch bezpośredni (co oznacza dużo pracy włożone w działania budujące świadomość marki). Na pierwszy rzut oka widać, że sklep posiada długofalową strategię rozwoju w internecie. 

 www.meble-bogart.pl

Szybkie porównanie obu sklepów pokazuje, że Meble Bogart znajdują się w trendzie bocznym (z lekką tendencją spadkową). 70k wizyt to oczywiście ruch zasługujący na uwagę... tak samo jak wysoki czas na stronie 5:25 obrazujący bardzo dobrą ofertę. Natomiast to z czym sklep będzie musiał się zmierzyć to strategia rozwoju.

Podział ruchu w sklepie internetowym meble bogart jest książkowy. Jestem dużym fanem takiej struktury pozyskiwania ruchu. Bardzo rozwinięte SEO / duzy ruch bezpośredni a to wszystko wspomagane Adsami - Brawo!.

Książkowy rozkład pozyskiwania ruchu wygląda tak:

...choć oczywiście to zależy od branży i specyfiki projektu.

Zastanówmy się jeszcze co można zrobić po stronie DISRUPTION:

Według badań rynek w 90% realizuje sprzedaż stacjonarnie. Oznacza to według mnie konieczność połączenia świata on-line z off-line, która pozwoli na realizację biznesu omnichannel.
Konieczne jest określenie półki cenowej w której sklep chce się poruszać (Premium, Średnia, Ekonomiczna) i dopasowanie komunikatu do potrzeb usera

np. dla półki ekonomicznej konieczne jest wskazanie ceny oraz szybkości dostawy/ określenie dodatków np. kup jedną sofę a drugą dostaniesz gratis

/ dla półki Premium istotne może być dowiązanie czyszczenia kanapy raz w roku (inne prace konserwujące) / może być istotna rozmowa z dekoratorem wnętrz – co według mnie powinno dla takiego sklepu oznaczać konieczność nawiązania współpracy z nimi oraz wskazanie autoryzowanych dekoratorów marki – system premiowy za sukces dla dekoratorów.

Na zakończenie: MIERZENIE KONWERSJI 

Możliwe do policzenia dziś:

1. Zamówienia

2. Wysłane formularze kontaktowe

3. Ilość telefonów

4. Wysłane próbki tkanin

5. Porzucone koszyki

Do dodania wraz z rozwojem biznesu:

1. Wizyty w Showroom po umówieniu spotkania (rynek w dalszym ciągu opiera się w 90% na zakupach stacjonarnych)

2. Click%collect – dostępność produktów od ręki

3. Wizyty przedstawiciela/dekoratora w domu klienta (skype?) wraz z tkaninami

4. Wykonane telefony do dekoratorów

Pozdrawiam

Adam Rudnicki

Zapraszam do kontaktu

Adam Rudnicki
Adam Rudnicki